Birgitte Damberg Trio

Damberg

Frisk, inderlig og original vokaljazz!

Birgitte Damberg Trio har eksistert siden 2001. De ga ut debutalbumet ”Now” i 2003. Nå er de klare med den meget etterlengtede oppfølgeren ”Time”!
Tekst og musikk er, med noen få unntak, skrevet av Birgitte Damberg. Det musikalske uttrykket følger i sporet fra ”Now”, og kan best beskrives som en blanding av moderne, melodisk jazz og singer/songwriter. De lyriske stemningene, men også det som skurrer eller gir motstand i musikken, er med på å gi tekstene både lys og skygge. Tekstene er personlige, og tar for seg ulike sider ved det å være menneske. Birgitte Damberg fikk kreft for 25 år siden. Hun ble frisk av kreften, men sliter med senskaden fatigue. Dette arter seg ved at energien i hverdagen er begrenset, og derfor må kreftene prioriteres nøye.
"Det at man nesten mister livet i ung alder gjør at man ser ting i et annet perspektiv. Jeg skulle gjerne vært uten den opplevelsen, men samtidig ser jeg at den har gitt meg innsikt som jeg har kunnet bruke i møte med andre mennesker. Og selv om jeg ikke er helt frisk i dag er jeg utrolig takknemlig for det livet gir. Det å skrive musikk er for meg en veldig integrert del av livet, der jeg filtrerer tanker og bearbeider opplevelser. Det har ikke vært mulig for meg å nedprioritere det å uttrykke meg gjennom musikk. Når jeg står på scenen vil jeg at det jeg synger om skal være sant og ærlig. Om folk tolker innholdet i tekstene på en annen måte enn meg, så er ikke det så farlig. Mitt håp er at tekstene kan ha relevans i andre menneskers liv, uansett erfaringsbakgrunn og livssituasjon.» Mye av skriveprosessen til Damberg foregår på turer i skogen. Det kan ta ganske lang tid fra en idé spirer til låta er ferdig. I den prosessen jobber ofte underbevisstheten på høygir; tekst og musikk finslipes helt til låta når riktig temperatur og form. Arrangement og sound bestemmes når trioen kommer sammen på øvelse. De tre musikerne kjenner hverandre godt, og derfor skjer mye av samspillet intuitivt. Målet er å skape musikalske opplevelser som setter spor hos publikum. Og det er først idet musikken fremføres på konsert at den kreative prosessen fullendes. Med sin suverene formidlingsevne og fantastiske sangstemme når Birgitte Damberg de innerste kroker i lytterens sinn. Trioen framfører låtene med varme og humor gjennom et tett og levende samspill.
Birgitte Damberg er fra Stathelle. Nå bor hun i Ski, og er samboer med Åsmund Reistad. Hun har sin musikkutdannelse fra Norges Musikkhøyskole, der hun studerte klassisk klarinett.
Hun jobbet som freelance-klarinettist i noen år, blant annet spilte hun i flere av de profesjonelle militærkorpsene i landet (Stabsmusikken i Oslo, Horten og Harstad). Men Damberg hadde også en jazzvokalist i magen. Og mens hun studerte klarinett på musikkhøyskolen fikk hun følge en del av undervisningen på jazzstudiet som vokalist. Hun hadde timer med bl.a. Sidsel Endresen og Torgrim Sollid. De siste 15 årene har hun i stadig større grad dreid fokuset over på vokalen og jazzmusikken. Hun har vært solist med diverse korps og storband. Hun har en liten undervisningsstilling på musikklinja ved Edvard Munch videregående skole. Men hennes egen Birgitte Damberg Trio har vært, og er, hovedsatsningen.
Åsmund Reistad er fra Bærum. Han har studert musikk ved universitet i Oslo og Østlandets musikkonservatorium. Han er bassist i Birgitte Damberg Trio, men i andre sammenhenger spiller han vel så mye gitar, mandola og andre gitarinstrumenter. Reistad er kjent fra en rekke prosjekter innen norsk folkemusikk. Han var med i det legendariske folkemusikkstorbandet Chateau Neuf Spelememannslag, som reiste rundt på turnéer og festivaler i Europa og USA. I 2005 ble han nominert til Spellemansprisen med folkemusikktrioen Fimbul. Han er Aasmund Nordstogas faste gitarist, og spiller i tillegg med kjente folkemusikknavn som Vegar Vårdal og Ingunn Bjørgo.
Per Einar Watle er, i likhet med Damberg, også fra Stathelle. Han studerte musikk ved Agder Musikkonservatorium (HiA) på 90-tallet og har jobbet som gitarist i Oslo siden 2000.
Når han ikke er gitarist i Birgitte Damberg Trio jobber han med bl.a. Christianssand Ensemble, Per Einar Watle Trio og Grupo Zanza. Han har med sin trio Per Einar Watle Trio fordypet og spesialisert seg i sigøynerjazz (string swing) som Django Reinhardt gjorde verdensberømt. Per Einar er en meget allsidig gitarist som spiller alt fra hard rock til argentinsk tango og folkemusikk og brasiliansk samba. Han har også komponert barnemusikk og teatermusikk. Siste stykket han komponerte til, “Vidas Extremas” til Beaivvas Samiske Nasjonalteatret, vant Heddaprisen 2016 i kategorien “Særlig kunstnerisk innsats”.

Komponister i uniform vol. 1

Pasted Graphic

”Komponister i Uniform”
Denne CDen er laget for å vise oss hvilke perler som finnes i militærkorpsenes arkiv når det gjelder marsjer komponert av militære dirigenter. I den perioden disse marsjene ble komponert, var det militære korps i 7 norske byer: Halden, Oslo, Horten, Kristiansand, Bergen, Trondheim og Harstad. Alle korpsene hadde komponerende dirigenter. Felles var også at deres marsjer og annen musikk for det meste ble liggende i arkivet etter første bruk.
Kun noen få av marsjene er utgitt og enda færre innspilt tidligere. Da med opprinnelig, mindre besetning. Opp gjennom historien var korpsenes navn knyttet til ”Brigade” og etter 1916 ”Divisjon” og senere ”Distrikt”. For eksempel ”Forsvarets Distriktsmusikkorps Vestlandet” mens korpset i Oslo og Horten har vært kjent som henholdsvis Forsvarets Stabsmusikkorps og Marinemusikken. I dag Kongelige norske marines musikkorps.
En felles trekk for mange av disse marsjene, er bruk av folketoner eller ”folketoneaktige” temaer som gir dem et spesielt norsk preg.
Marsjene er bearbeidet for dagens korpsbesetning av Bjørn Mellemberg * og Egil A. Gundersen** mens Signalmarsj er gjort av Jarle Brusveet.


Kongelige Norske Marines Musikkorps (KNMM), Marinemusikken på folkemunne, ble etablert i Stavern i 1820 og har hatt base i Horten siden 1850. Korpset er et unikt og populært ensemble og gjør konsert- og spilleoppdrag for Forsvaret og det sivile markedet både i Norge og utlandet med sine 29 fast ansatte og klassisk skolerte musikere. Korpset har 130-150 spilleoppdrag per år og har vært på spilleoppdrag i blant annet USA, Frankrike, Belgia, Russland og Spania. Korpset har også vært i Afghanistan og spilt for norske og utenlandske tropper. Kongelige Norske Marines Musik- korps mottok i 2003 Spellemannprisen for sitt samarbeid med Erik Bye på platen «I dur og brott» og har gjennom mange år samarbeidet med en rekke av Norges mest kjente artister og musikere. I tillegg til tradisjonell korpsmusikk, har Marinemusikken gjort seg bemerket innen klassisk, jazz, pop og storbandmusikk.


Bjarte Engeset er født i Ørsta i 1958, og studerte under Jorma Panula ved Sibeliusakademiet. Diplomeksamenen hans i 1989 var en av de beste i Akademiets historie. Engeset har dirigert ledende orkestre i Norden, Tyskland og Baltikum. I 1997 delte han dirigentoppgavene med Mariss Jansons under Asia-turneen til Oslo Filharmoniske Orkester. Hans London-debut med Royal Philharmonic Orchestra i 1997 ble mottatt med strålende kritikker. I sesongen 2005/2006 dirigerte Engeset kritikerroste konserter og turneproduksjoner med ledende orkestre i USA, England, og i de nordiske land. Engeset var ansatt som kunstnerisk leder og sjefsdirigent for Dala Sinfoniettan fra 2007 til 2010. Han har også vært sjefdirigent og kunstnerisk leder for Tromsø Symfoniorkester og for Det Norske Blåseensemble. I en årrekke var han kunstnerisk leder for Nordlysfestivalen og Opera Nord og permanent gjestedirigent for det Flamske Radio Symfoniorkester. 1. august 2014 ble Engeset ansatt som fagdirektør og kunstnerisk leder i Kongelige Norske Marines Musikkorps som er et av Norges fem profesjonelle korps innen Forsvarets Musikk.